Saturday 25 October 2014

Lagu 'Apa Khabar' begitu mengusik jiwa

Lagu 'Apa Khabar' begitu mengusik jiwa
Malique Bersama Joe Flizzow (kredit gambar Emi Music)

Assalamualaikum semua, Apa khabar ?? lama betul xupdate blog ni..lama dah aku terfikir sebenarnya nak update entri berkenaan lagu baru yang di keluarkan oleh Joe Flizzow aka Mr President..Tapi tu lah, takde kelapangan nak update blog.hari tu ada free tapi on that time panas isu palestin,mh370.so aku chill kejap.ni baru ada masa.huh

Aku sebenarnya,sejujurnya sangat2 rindukan too phat, malique dengan joe flizzow bersatu macam dlu..bile dengar setiap bibit2 ayat dari lirik lagu Apa Khabar buat aku teringat zaman kegemilangan hip hop aku dlu.start tahun 2000-2007 mcm tu (approximate years) aku minat giler hiphop.dlu2 kat malaysia ni pengaruh barat kuat.masing2 ada yang follow punk,grunge,skin head,hiphop..mcm2 lagi laa..tahun 2005-2006 kalau pergi je area bukit bintang.bersepah budak2 punk dengan rambut kaler cacak.bau seakan2 telur mentah pekat.seluar jeans ketat..skin head pon lebih kurangg..pernah jugak follow member skali masa dlu underground gig.gilo2..

tapi aku lebih pada hiphop..dan tonggak utama yang membuatkan aku jatuh cinta dengan hip hop adalah Too Phat..Phat Family,teh tarik crew..geng2 miz nina ,altimet...influence hip hop terlalu kuat dan di adaptasikan ke sekolah menengah..sungguh2 study pasal knowledge hiphop.elemen hiphop MC,DJ,BBOY,GRAFFITI..study pasal sejarah afrika bambaata.start layan lagu hiphop dalam dngn luar ngara..biggie,tupac shakur..start buka kamus thesaurus semata2 nak guna ayat  level atasan..belajar bahasa sastera supaya ayat yang keluar dari mulut berbentuk bombastic walaupun aku terkadang sarkastik.dan bandar kajang ni pulak bersepah dengan graffiti2 KC,Sate Town Crew,JLK, byk lagii..dan sikit demi sikit dipadam dan dicat...siap ada yang diconteng graffiti tu dengan spray merah oleh budak2 skin head kat area kajang dlu sbb bergaduh kawsan la lebih kurangg..

Lagu 'Apa Khabar' begitu mengusik jiwa

Lagu 'Apa Khabar' begitu mengusik jiwa

2 gambar ni aku ambik tahun 2013.gune phone aku samsung galaxy S3..ini je yang ada..kat kawasan parking belakang metro kajang yang dahulunya muram..tempat2 lain yang ada graffiti kebanyakannya dah clean

kat sekolah pulak pakai seluar loward.baju besar.kasut pkai kasut DC atau nike putih warna besar.pakai jam besar.dengan beg penuh button2 hip hop.Butik Echo Park kat kajang jadi rumah nombor 2,(sekarang dah tutup,dah lama pon).masa hiphop aktif.2 kali aku pergi konsert dorang..so aku sebgai peminat too phat.dan ramai lagi peminat2 too phat yang lain yang aku tahu kat luar sana mesti nak tengok yang too phat bersatu balik..setiap kali aku dengar lagu joe flizzow kat radio..aku teringat juga pada malique yang kini menghasilkan karya tanpa meng-exposekan diri.aku berharap mr general a.k.a malique akan sedia bersatu balik..gerenti cakap..aku beli vip ticket for any too phat concerts!!



P/s : sayu je muka joe..i feel u bro !! ;-(

0 comments:

Post a Comment