Sunday 8 September 2013

Minyak naik 20 sen

Minyak naik 20 sen


Assalamualaikum..fuh.lame giler x update blog..dari start raya lagi gua nak update tapi masa memang takde.so whatsup?? since gua dah update.gua pon nak update isu semasa sekarang..semua orang maklum yang minyak RON95 dan diesel naik harga dari 20sen/seliter pada 3 september 2013..so aku sebagai rakyat Malaysia yang berdemokrasi ni nak juga menyuarakan pendapat..dan pendapat aku ni sebagai pengkaji..aku tak memihak mane2.so aku harap xde sesape yang panas punggung(butthurt) dengan pendapat aku.

INI BUKAN ENTRI POLITIK,HANYA BERKONGSI

Gua xla banyak ilmu,tapi duk kat Malaysia dah cukup faham dan matang permainan politik kat malaysia.dapat nampak mana kaca mana permata dan selaku student business,economy gua nak cakap.bagi setengah orang 20sen mungkin sikit tp xsume org snang.lagi2 org yg duk hadap jem tiap pergi ngn blik keje.minyak naik,inflasi pun akan naik.duit kertas makin susut nilai..barang2 pon sume akan naik.sepatutnya kalau nak naik kan Kerajaan BN kena bentang awal2 kat bajet 2013 dulu.bagi semua orang clear..

Tapi gua faham,mesti akan ada sstangah org yang akan panas hati.cakap nak compare dengan negara asia lain yang harga minyak lebih rendah.persoalannya.negara kita pengeluar minyak.selayaknya kita dapat harga lebih rendah.PLUS.

kerajaan menanggung subsidi yg lebih besar apabila harga minyak naik. Logiknye,semua org,barang2 n ape2 pon diangkut guna pengangkutan yg pakai minyak dan jika harga minyak naik harga barang2 pon akan naik. tapi ape guna kerajaan tanggung subsidi pada penjana tenaga bebas (IPP) sedangkan kite tak guna pon tenaga tuh?? kenapa xboleh duit yg kerajaan tanggung pada subsidi penjana tenaga elektrik bebas tu kerajaan tak bagi untuk tanggung harga minyak?belum kira tambang teksi,bas dan sebgainya.

nanti lu orang senang2..try cari entri dari website bloomberg tentang perbandingan harga minyak petrol termurah dan termahal..gua cube cari tapi xjumpe..seminggu lepas aku ada jumpe..try google kat sana ada money currency converter sekali.dan xsilap negara venezuela petrol paling murah di dunia.

Minyak naik 20 sen

ok.now back to Malaysia.ni keratan akhbar the star 5/9/2013 ..nampak tak kesannya ?mohon jangan ada pihak yang kait kan.ala.20 sen je..rokok naik harga lu orang boleh beli..etc. ok.sekian saje entri gua untuk kali neh.mohon maaf kalau ada yang terasa,dan mohon diperbetul mana yang slah..gua terima segala cacian,pujian dari lu orang..ini cuma pendapat peribadi gua.

P/s : PM bagi BR1M 2014 weh!!

0 comments:

Post a Comment